eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckie › Rezerwacje online: jakie prawa konsumenta?

Rezerwacje online: jakie prawa konsumenta?

2015-08-26 13:39

Rezerwacje online: jakie prawa konsumenta?

Rezerwacje online © fot. mat. prasowe

Coraz większa rzesza internautów korzysta z serwisów rezerwacyjnych, a więc stron, które są niejako pośrednikami między nimi a dostawcami usług (np. liniami lotniczymi, hotelami), a ich zadaniem jest ułatwienie wyszukania odpowiedniej oferty. Korzystając z takiej witryny, należy jednak pamiętać, że umowa jest tu zawierana bezpośrednio pomiędzy dostawcą usług oraz konsumentem, jej stroną nie jest pośrednik. W praktyce oznacza to, że w razie wystąpienia problemów z rezerwacją czy realizacją zamówienia, wszelkie roszczenia należy zgłaszać wprost do usługodawcy.

Przeczytaj także: Last minute a prawa konsumenta

Bez wątpienia taki stan rzeczy może wywoływać u konsumentów dezorientację. Dlatego też ECK Polska przygotował kilka przydatnych porad dla tych, którym zdarza się korzystać z usług internetowych pośredników.
  • Znajdź informacje na stronie internetowej pośrednika dotyczące podmiotu, z którym zawierasz umowę. W wielu przypadkach (lot, zapewnienie zakwaterowania, wynajem samochodu itp.) stosunek zobowiązaniowy tworzy się bezpośrednio pomiędzy konsumentem, a dostawcą usług. Informacje te powinny być jasno określone w serwisie.
  • Przeczytaj warunki umowy z pośrednikiem, odnoszące się do samej rezerwacji. Konsumenci powinni zwrócić szczególną uwagę na informacje dotyczące płatności oraz na wszelkie zastrzeżenia dotyczące rezygnacji z rezerwacji (czy istnieje możliwość bezpłatnego jej anulowania, a wpłacone pieniądze podlegają zwrotowi).
  • Ostrożnie przestudiuj stronę internetową. Zawsze upewnij się, aby sprawdzić pełne dane kontaktowe, w tym adres pocztowy. Zweryfikuj też przez dodatkowe wyszukaniem w Internecie. Takie postępowanie może ujawnić negatywne opinie pozostawione przez innych konsumentów.
  • Sprawdź nazwę i adres URL witryny w pasku adresu przeglądarki. ECK Polska otrzymuje zapytania od konsumentów, którzy byli przekonani, że dokonują rezerwacji bezpośrednio u dostawcy usług. Natomiast później zdali sobie sprawę, że do rezerwacji użyli strony internetowej wyglądającej podobnie do tej, z której chcieli skorzystać. Niektóre strony pośredniczące mogą być pozycjonowane wyżej w przeglądarce z powodu sponsorowania, dlatego istotne jest, aby upewnić się czy strona jest tą, której szukamy.
  • Uważaj na prośby związane z przekierowaniem i dokończeniem procesu rezerwacji poza platformą pośrednika. Czasem może to być znak potencjalnego oszustwa, które zostawia konsumentów bez ochrony, jeśli coś pójdzie nie tak.

fot. mat. prasowe

Rezerwacje online

Użytkownicy korzystający z serwisów pośredniczących w rezerwacjach zawierają umowę bezpośrednio z dostawcą usług, pośrednik nie jest jej stroną.


oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (1)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: