eGospodarka.pl
bezpłatny program PIT 2019

eGospodarka.plPrawoPrawo gospodarcze › Dodatkowe miejsce prowadzenia działalności: jakie formalności?

Dodatkowe miejsce prowadzenia działalności: jakie formalności?

2015-04-15 10:54

Dodatkowe miejsce prowadzenia działalności: jakie formalności?

Dodatkowe miejsce prowadzenia działalności należy wskazać w rubryce 11 formularza CEIDG-1 © Bacho Foto - Fotolia.com

Podczas wypełniania formularza CEIDG-1 na potrzeby rejestracji firmy, konieczne jest podanie miejsca prowadzenia działalności gospodarczej. Niekiedy uzasadnione jest zgłoszenie więcej niż jednego adresu. Kiedy należy to zrobić i jakie mogą być konsekwencje takiego zgłoszenia?

Adres dodatkowego miejsca wykonywania działalności – kiedy zgłaszać?


Przedsiębiorca zakładający jednoosobową działalność gospodarczą powinien w wypełnianym wniosku podać szereg danych teleadresowych. Chodzi tu o adres miejsca zamieszkania, adres zameldowania (gdy jest inny niż adres zamieszkania), adres głównego miejsca wykonywania działalności (niekiedy też adres do doręczeń, jeśli jest on inny niż adres wykonywania działalności) oraz opcjonalnie adres dodatkowego miejsca wykonywania działalności.

O dodatkowym adresie wykonywania działalności można mówić między innymi w sytuacji, gdy:
  • Firma jest zarejestrowana w miejscu zamieszkania przedsiębiorcy, gdzie znajduje się „główna kwatera” prowadzonej działalności, a oprócz tego posiada on np. kilka punktów sprzedaży swoich towarów lub usług (np. sieć stoisk z pamiątkami wakacyjnymi). Wówczas jako dodatkowe miejsca zgłasza się właśnie adresy tych punktów sprzedażowych.
  • Przedsiębiorca ma zarejestrowaną działalność w jednym miejscu, gdzie prowadzi sprawy handlowe i administracyjne, a ponadto posiada lokal magazynowy, w którym produkuje lub przechowuje towary (magazyn będzie dodatkowym miejscem wykonywania działalności).
  • Firma zarejestrowana w Polsce rozwija się i otwiera swoje przedstawicielstwo za granicą. Wówczas zagraniczny oddział stanowi dodatkowe miejsce działalności.
  • Więcej niż jeden adres firmowy jest charakterystyczny dla wszelkiego rodzaju działalności o charakterze sieciowym np. sieć punktów kosmetycznych czy gastronomicznych.

fot. Bacho Foto - Fotolia.com

Dodatkowe miejsce prowadzenia działalności należy wskazać w rubryce 11 formularza CEIDG-1

Podanie dodatkowego miejsca działalności nie wiąże się z koniecznością posiadania i wykazania się w urzędzie jakimkolwiek tytułem prawnym do lokalu czy nieruchomości.


Dodatkowe miejsce wykonywania działalności – jakie formalności?


Dodatkowe miejsce prowadzenia działalności należy wskazać w rubryce 11 formularza CEIDG-1. Jeżeli znajduje się ono za granicą, przedsiębiorca wypełnia pola dotyczące kraju, miasta i kodu pocztowego zagranicznego adresu firmowego.

W sytuacji gdy dodatkowych miejsc prowadzenia działalności jest kilka wyszczególnia się je w specjalnie do tego przeznaczonym załączniku CEIDG-MW. Każdą informację o zmianie adresu, likwidacji lub założeniu kolejnego miejsca działalności, należy zgłosić do ewidencji w terminie 7 dni.

Zgłoszenie dodatkowego miejsca wykonywania działalności – co trzeba wiedzieć?


Wszystkie miejsca działalności podane przez przedsiębiorcę w CEIDG stają się informacjami ogólnodostępnymi, które łatwo odszukać w Internecie. To oznacza, że pod każdym z podanych adresów mogą poszukiwać przedsiębiorcy zarówno klienci, jak i potencjalni wierzyciele.

Podanie dodatkowego miejsca działalności nie wiąże się z koniecznością posiadania i wykazania się w urzędzie jakimkolwiek tytułem prawnym do lokalu czy nieruchomości. Jeżeli jednak miejsce zostanie zgłoszone bez uzgodnienia tego z właścicielem lokalu, może on np. wypowiedzieć umowę najmu.

Warto również pamiętać, że zgłoszenie dodatkowego miejsca prowadzenia działalności ma charakter jedynie informacyjny, nie ma więc większego znaczenia dla urzędu skarbowego, czy ZUS. Jeżeli dodatkowy adres znajduje się za granicą, jego zarejestrowanie nie zwalnia przedsiębiorcy z obowiązku dopełnienia szeregu innych formalności wymaganych, aby prowadzić działalność w danym kraju, np. rejestracji dla celów VAT.

Dodatkowe miejsce prowadzenia działalności a podatki


Pierwsze pytanie, które może nasuwać się przedsiębiorcom to kwestia czy dodatkowe miejsca działania firmy to ryzyko wyższego podatku od nieruchomości do zapłaty. Podatek od nieruchomości za dodatkowe adresy zapłacą jedynie ci przedsiębiorcy, którzy są właścicielami lub posiadaczami samoistnymi zgłoszonego lokalu. Nie zapłacą go ci, którzy np. lokal wynajmują albo korzystają z niego na zasadach użyczenia.

Dodatkowe adresy firmowe nie mają znaczenia z punktu widzenia rozliczenia podatku dochodowego, który rozliczany jest – w przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej - w urzędzie właściwym ze względu na miejsce zamieszkania przedsiębiorcy. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby w kosztach rozliczać wydatki związane z eksploatacją dodatkowych miejsc działalności. Oczywiście o ile związane są z prowadzoną firmą.

Dodatkowe adresy firmowe mogą mieć niekiedy znaczenie dla rozliczenia podatku VAT. W sytuacji, gdy jednoosobowa działalność gospodarcza prowadzona jest na terenie podlegającym pod kilka różnych urzędów skarbowych, wówczas VAT rozlicza się w urzędzie właściwym ze względu na miejsce zamieszkania właściciela firmy.

Sebastian Bobrowski - Dyrektor finansowy

oprac. : eGospodarka.pl

Oceń

0 0

Podziel się

Poleć na Wykopie

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

bezpłatny program PIT 2019

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: