eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo gospodarcze › Aukcja elektroniczna a zamówienia publiczne

Aukcja elektroniczna a zamówienia publiczne

2015-04-01 01:05

Aukcja elektroniczna a zamówienia publiczne

Aukcja elektroniczna © Wrangler - Fotolia.com

Aukcja elektroniczna, często mylona z licytacją elektroniczną, w przeciwieństwie do tej drugiej nie jest trybem udzielenia zamówienia, a wyłącznie dodatkowym (opcjonalnym) etapem procedury.

Przeczytaj także: Aukcja elektroniczna a oferta dodatkowa

Z aukcji może skorzystać każdy zamawiający, który prowadzi postępowanie w trybie przetargu nieograniczonego, przetargu ograniczonego lub negocjacji z ogłoszeniem i chce dodatkowo obniżyć zaoferowane mu przez wykonawców ceny. Ma taką możliwość, pod warunkiem, że już w ogłoszeniu o zamówieniu zamawiający przewidział aukcję, a dodatkowo w postępowaniu wpłynęły przynajmniej trzy oferty niepodlegające odrzuceniu. W przypadku mniejszej ilości ofert, aukcja nie może się odbyć.

Ustawa PZP nie zabrania określania przez zamawiających innych niż wskazane w jej treści sytuacji, w których aukcja nie zostanie przeprowadzona. Takie okoliczności muszą być jasno sprecyzowane i mieć obiektywny charakter. Brak wcześniej planowanej aukcji nie może wynikać wyłącznie z subiektywnej decyzji zamawiającego o jej nieprzeprowadzaniu.

Przydatne linki:
Prawo zamówień publicznych


Co w sytuacji, gdy ogłoszenie wskazuje na zamiar przeprowadzenia przez zamawiającego aukcji elektronicznej, jednak z takich, czy innych przyczyn, aukcja się nie odbędzie? Czy postępowanie powinno zostać unieważnione z przyczyn formalnych? Czy może zamawiający musi powtórzyć niektóre czynności dokonane w postępowaniu? W żadnym wypadku nie. Jeśli pomimo ustalenia etapu aukcji elektronicznej, w praktyce nie zostanie ona przeprowadzona, zamawiający nie ma podstaw do unieważnienia postępowania, lub poszczególnych czynności. Po prostu przy wyborze oferty najkorzystniejszej ocenia się ceny zaproponowane przez wykonawców w treści ofert. Chyba, że zmaterializuje się niezależna przesłanka np. do unieważnienia postępowania.

fot. Wrangler - Fotolia.com

Aukcja elektroniczna

Z aukcji może skorzystać każdy zamawiający, który prowadzi postępowanie w trybie przetargu nieograniczonego, przetargu ograniczonego lub negocjacji z ogłoszeniem i chce dodatkowo obniżyć zaoferowane mu przez wykonawców ceny.


Przykład nr 1:
Zamawiający w postępowaniu prowadzonym w trybie przetargu nieograniczonego przewidział etap aukcji elektronicznej. Nie określił żadnych dodatkowych okoliczności, w których nie dojdzie do aukcji. W postępowaniu wpłynęły cztery oferty, złożone przez wykonawców: A, B, C i D.

W toku oceny ofert zamawiający wzywa do uzupełnienia i złożenia wyjaśnień i w ich konsekwencji stwierdza, że wykonawcę A i B należy wykluczyć z postępowania z uwagi na brak wymaganych dokumentów i oświadczeń.

W postępowaniu zostało wyłącznie dwóch wykonawców, tj. C i D. Z uwagi na brak trzeciego wykonawcy, zamawiający nie przeprowadza aukcji i wybiera ofertę najkorzystniejszą spośród ofert C i D.

Przykład nr 2:
Jak w przykładzie nr 1, zamawiający przewiduje aukcję i otrzymuje w postępowaniu cztery oferty. Następnie wyklucza z dalszego udziału w postępowaniu wykonawców A i B.

W postępowaniu zostało wyłącznie dwóch wykonawców, tj. C i D. Z uwagi na brak trzeciego wykonawcy aukcja elektroniczna nie może się odbyć, jednak ceny obydwu ofert, które pozostały w postępowaniu, znacznie przekraczają kwotę jaką zamawiający zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie realizacji zamówienia.

W takiej sytuacji możliwości są dwie. Albo zamawiający znajdzie dodatkowe środki, które przesunie na realizację tego, konkretnego projektu, albo unieważni postępowanie z uwagi na fakt, że cena najkorzystniejszej oferty lub oferta z najniższą ceną przewyższa kwotę, którą zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia, a zamawiający nie może zwiększyć tej kwoty, do kwoty oferty najkorzystniejszej (art. 93 ust. 1 pkt 4) ustawy PZP).

Niedogodnością związaną z samym procesem aukcyjnym jest fakt, że do przeprowadzenia aukcji niezbędne jest wykorzystanie specjalistycznego oprogramowania. Zamawiający powinien udostępnić wykonawcom możliwość kolejnych postąpień za pomocą specjalnego formularza umieszczonego na stronie internetowej. Większość z takich urządzeń generuje dodatkowe koszty, dlatego ogromna większość zamawiających decyduje się na skorzystanie z bezpłatnej platformy aukcyjnej Urzędu Zamówień Publicznych. Narzędzie jest dostępne na stronie: https://aukcje.uzp.gov.pl/index.php. Strona zawiera również swoją wersję demonstracyjną, dostępną pod adresem: http://demo.aukcje.uzp.gov.pl/index.php, z którą warto się zapoznać z uwagi na brak wymogu posiadania przez wykonawcę podpisu elektronicznego, niezbędnego w przypadku korzystania z właściwej platformy.

 

1 2

następna

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: