eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckie › Zakupy online: kiedy nie masz co liczyć na zwrot towaru

Zakupy online: kiedy nie masz co liczyć na zwrot towaru

2015-03-25 11:56

Zakupy online: kiedy nie masz co liczyć na zwrot towaru

Jakich produktów nie zwrócisz kupując online? © viperagp - Fotolia.com

Pierścionek z wygrawerowanym imieniem narzeczonego, czy też zakupione w kantorze internetowym 200 franków szwajcarskich. To tylko dwie pozycje z listy towarów i usług, przy których kupujący online traci prawo do odstąpienia od umowy ze sprzedającym. Na zwrot towaru nie może liczyć również ten, kto zakupił żywność o krótkim terminie przydatności. Na tym jednak nie koniec.

Przeczytaj także: Zakupy online: zwrot towaru a brak paragonu

1. Towary wyprodukowane na indywidualne zamówienie


Poprzednio obowiązująca ustawa o ochronie niektórych praw konsumentów przewidywała możliwości wyłączenia prawa do odstąpienia od umowy dla „świadczeń, które z uwagi na swój charakter nie mogą zostać zwrócone”. Nowa ustawa nie zawiera takiego zapisu, ale umożliwia e-sprzedawcom wyłączenie prawa do odstąpienia od umowy w sytuacjach, gdy zakupiony towar jest nieprefabrykowany i został wyprodukowany według specyfikacji konsumenta lub służy zaspokojeniu jego indywidualnych potrzeb (art. 38 pkt 3 ustawy o prawach konsumenta). Wyjątek ten dotyczy produktów, które są spersonalizowane i zostały wykonane na indywidualne zamówienie klienta, na przykład garnitur szyty na miarę.

2. Produkty szybko psujące się


Konsumentom nie przysługuje także prawo do odstąpienia od umowy gdy kupią towar ulegający szybkiemu zepsuciu lub mający krótki termin przydatności do użycia. Wyjątek ten dotyczy w szczególności towarów takich jak żywność, które charakteryzują się krótkim terminem przydatności do spożycia (art. 38 pkt 4 ustawy o prawach konsumenta).

fot. viperagp - Fotolia.com

Jakich produktów nie zwrócisz kupując online?

Konsumentom nie przysługuje także prawo do odstąpienia od umowy gdy kupią towar ulegający szybkiemu zepsuciu lub mający krótki termin przydatności do użycia. Wyjątek ten dotyczy w szczególności towarów takich jak żywność.


3. Usługi związane z prasą


Nowa ustawa o prawach konsumenta przewiduje także możliwość wyłączenia prawa do odstąpienia od umowy o dostarczanie gazet, periodyków lub czasopism (art. 38 pkt 10 ustawy o prawach konsumenta). Należy pamiętać, że wyjątek ten nie dotyczy prenumeraty dzienników i czasopism. Przy takich umowach konsument może odstąpić od umowy w ciągu 14 dni od dnia otrzymania pierwszego numeru magazynu.

4. Umowy, które określają termin świadczenia usług


Według przepisów nowej ustawy, konsument nie może odstąpić od umowy w przypadku świadczenia usług w zakresie zakwaterowania, innych niż do celów mieszkalnych, przewozu rzeczy, najmu samochodów, gastronomii, usług związanych z wypoczynkiem, wydarzeniami rozrywkowymi, sportowymi lub kulturalnymi, jeżeli w umowie oznaczony jest konkretny termin lub okres świadczenia usługi (art. 38 pkt 12 ustawy o prawach konsumenta). Dla przykładu, rezerwując przez internet domek letniskowy na wakacje lub bilet na koncert, który odbędzie się konkretnego dnia, konsument nie może odstąpić od umowy. Możliwość zwrotu przysługuje kupującym w sytuacji, gdy termin wykonania usługi nie jest określony, np. kupując kurs internetowy, który jest dostępny o dowolnym czasie.

5. Produkty, których cena zależy od wahań na rynku finansowym


W internecie można kupić produkty, których cena zależy wyłącznie od wartości cen na rynku finansowym (np. obce waluty, akcje, obligacje). Jeżeli przedsiębiorca nie ma wpływu na zmiany cen i jeżeli mogą one zmienić się przed upływem terminu przysługującego do odstąpienia od umowy (tzn. w ciągu 14 dni), to konsument nie ma możliwości odstąpienia od umowy (art. 38 pkt 2 ustawy o prawach konsumenta).

Robiąc zakupy w sklepach internetowych konsumenci powinni mieć świadomość, że istnieje grupa produktów, których nie można zwrócić. Zamawiając produkty z tej kategorii, np. prace artystyczne przygotowane na indywidualne zamówienie, kupujący powinni zastanowić się nad zakupem. Świadoma decyzja pozwoli uniknąć ewentualnych rozczarowań.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (1)

  • Janusz_Wloszanski / 2015-03-30 12:46:34

    Wreszcie ktoś bardzo fajnie rozpisał kiedy i jakich towarów nie możemy zwrócić. Teraz nie będę miał już wątpliwości. Odchodząc jednak od tego, czy ktoś też ma podobne wrażenie do mnie, tzn. że nowa ustawa jest zbyt mocno przystosowana do konsumentów? Daje im szereg nowych praw i rozszerza ja, jednoczesie "gnebiąc" sprzedawcę. Weźcie sobie na przykład to prawo do zwrotu. Na tym blogu znalazłem tabelkę, która porównuja nową i starą ustawę. http://prokonsumencki.pl/blog/zwrot-towaru-zakupionego-przez-internet-przez-konsumenta-nowa-ustawa-konsumencka/ Chyba nietrudno stwierdzić (z punktu widzenia e-sklepu), że nowe to zło... odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: