eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckie › Odbiór osobisty czy dostawa do domu? Co lepsze?

Odbiór osobisty czy dostawa do domu? Co lepsze?

2014-11-26 13:44

Odbiór osobisty czy dostawa do domu? Co lepsze?

Czy odbiór osobisty jest lepszy od wysyłki towaru? © fotoknips - Fotolia.com

O tym, że polscy konsumenci przekonali się do e-commerce, przekonywać nie trzeba już chyba nikogo. Najnowsze badanie Deloitte pokazało, że w tym roku aż 40 procent Polaków kupi podarki świąteczne właśnie przez Internet. Okazuje się również, że kupujący bardzo często rezygnują z dostawy towaru do domu na rzecz jego osobistego odbioru. Powinni jednak pamiętać, że w niektórych wypadkach nie jest to wcale najlepsze rozwiązanie.

Przeczytaj także: Kultura online. Jak bezpiecznie kupić bilety, muzykę i książki?

Rosnące zainteresowanie zakupami internetowymi potwierdza również najświeższy raport „Kupuję w internecie 2014”. Tym, co w e-zakupach podoba się najbardziej jest m.in. możliwość szybkiego porównania ofert, ciągła dostępność sklepów oraz szybka wysyłka. Jak jednak pokazuje raport "E-commerce w Polsce 2014. Gemius dla e-Commerce Polska", ciągle ponad 40 procent internautów korzysta z możliwości osobistego odebrania towaru.
– Wybór tego rozwiązania wynika przede wszystkim z chęci sprawdzenia przez kupujących na miejscu jakości zakupionych produktów. W rzeczywistości nie jest to jednak konieczne, ze względu na możliwość zwrotu towaru bez żadnych konsekwencji w terminie do 10 dni od daty dostarczenia. Warto dodać, że po 25 grudnia czas ten zostanie wydłużony do 14 dni – mówi Rafał Stępniewski z RzetelnyRegulamin.pl.
Powodem tak dużej popularności odbioru osobistego jest również możliwość szybszego otrzymania towaru. Klienci zamawiający w sklepie internetowym, który ma siedzibę w tym samym mieście, w którym sami mieszkają, mogą otrzymać zakupione produkty jeszcze tego samego dnia.

fot. fotoknips - Fotolia.com

Czy odbiór osobisty jest lepszy od wysyłki towaru?

Decydując się na odbiór osobisty należy mieć na uwadze, że w niektórych przypadkach, nie będzie przysługiwać nam prawo do zwrotu towaru.

– Decydując się na odbiór osobisty należy jednak mieć na uwadze, że w niektórych przypadkach, nie będzie przysługiwać nam prawo do zwrotu towaru – dodaje Rafał Stępniewski.

Zamówienie nie jest zakupem


Podstawą prawną do zwrotu towarów zakupionych w internecie jest ustawa o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny. To ona obecnie reguluje kwestie związane z rezygnacją z zakupu dokonanego w sieci. Zgodnie z jej brzmieniem, można zwrócić towary zakupione przez internet, nawet gdy kupujący umówił się na odbiór osobisty i dokonał płatności w lokalu przedsiębiorcy. Istotny jest fakt zawarcia umowa sprzedaży na odległość. Mimo, że taka transakcja bardzo przypomina zwykły zakup w sklepie stacjonarnym, to klientowi przysługują te same prawa, co osobom, które kupiły towar z dostawą do domu i zapłaciły za niego przed jego otrzymaniem.
– Sprawa wygląda zupełnie inaczej w momencie, gdy produkt zostanie jedynie zarezerwowany. Należy pamiętać, że czynność ta może nie być równoznaczna z zakupem, czyli zawarciem umowy sprzedaży. W takim przypadku transakcja jest traktowana jak każda inna sprzedaż w lokalu przedsiębiorcy, a możliwość zwrócenia towaru bez podania przyczyny zależy wyłącznie od dobrej woli sprzedającego – wyjaśnia Rafał Stępniewski z RzetelnyRegulamin.pl.
Przed zatwierdzeniem transakcji warto więc sprawdzić, z którą z tych czynności mamy do czynienia. Informacje o tym możemy znaleźć w regulaminie sklepu, a także powinno to jasno wynikać z komunikatów na stronie internetowej sklepu podczas składania zamówienia, jak i późniejszej korespondencji e-mail. Sama czynność rezerwacji towaru nie powinna nieść za sobą żadnych zobowiązań w stosunku do klienta. W przypadku rezerwacji, lepiej dokładniej ocenić jakość towaru na miejscu, gdyż po jego opłaceniu jedyne uprawnienie, jakie będzie przysługiwać to reklamacja. Okazuje się, że również sami sprzedawcy mają problem ze zrozumieniem przepisów. Częstym błędem, jaki popełniają, jest traktowanie odbioru osobistego jako zakupu w sklepie stacjonarnym, przy czym sam proces składania zamówienia nie różni się od procesu rezerwacji. Takie postępowanie może narazić ich na posądzenie o stosowanie nieuczciwych praktyk rynkowych i skutkować sankcjami od UOKiK.

Zakupy internetowe cieszą się w Polsce coraz większą popularnością. Najgorętszy okres dla e-sklepów, to zbliżające się właśnie Święta Bożego Narodzenia. Większość sprzedawców odnotowuje wówczas największą liczbę transakcji. Zanim jednak zdecydujemy się na przedświąteczne zakupy w sieci, warto pamiętać o przysługujących nam prawach oraz uważnie czytać treść umów zawieranych przez internet.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (1)

  • TusiaOla / 2014-12-03 11:53:02

    Moim zdaniem, odbiór osobisty (jeżeli jest możliwy, a firma mieści się w tym samym mieście, w którym mieszkamy) jest lepszy. Kurierzy, którzy czasem przywożą paczkę, śpieszą się, nie pozwalają jej otworzyć itd. Masakra. Zawsze, kiedy mogę, wybieram odbiór osobisty. Generalnie kupując w sieci należy uważać i czytać regulaminy sklepów, bo często mają tam klauzule niedozwolone, co jest oczywiście niezgodnie z prawem. Chyba zacznę im polecać jakiś bezpłatny audyt regulaminu, których w necie pełno. Może to pomoże... odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: