eGospodarka.pl

eGospodarka.plPrawoPrawo gospodarcze › Zawieszenie działalności: jakie są obowiązki przedsiębiorcy?

Zawieszenie działalności: jakie są obowiązki przedsiębiorcy?

2014-07-01 00:40

Zawieszenie działalności: jakie są obowiązki przedsiębiorcy?

Jakie są obowiązki przedsiębiorcy w trakcie zawieszenia działalności? © nito - Fotolia.com

W momencie kiedy prowadzenie działalności przestaje się przedsiębiorcy opłacać, zamiast likwidować firmę, może zdecydować się na jej zawieszenie. Takie postępowanie pociąga za sobą pewne konsekwencje. Przede wszystkim należy pamiętać, że w okresie zawieszenia firmy, jej właściciel posiada zarówno prawa, jak i obowiązki.
Jak zawiesić prowadzenie działalności gospodarczej?

Zawieszenie działalności gospodarczej – to termin o jakim najczęściej mowa w kontekście sezonowego prowadzenia firmy, np. w trakcie wakacji. Ale nie tylko. Na taki ruch może bowiem zdecydować się właściwie każdy przedsiębiorca. Z zastrzeżeniem, że to opcja niedostępna jeśli zatrudnia się pracowników na umowę o pracę.

Jeśli więc firma przeżywa kłopoty finansowe, jej właściciel podupadł na zdrowiu czy nie ma po prostu możliwość, by prowadzić działalność może od niej „odpocząć”. Jak zaznaczają przepisy zawieszenie działalności może trwać od 30 dni, do maksymalnie 24 miesięcy. Wymaga to jedynie złożenia w urzędzie miasta lub gminy odpowiednio wypełnionego wniosku CEIDG-1. Można tego dopilnować pojawiając się w urzędzie osobiście, przesyłając zgłoszenie pocztą (konieczne jest notarialne poświadczenie podpisu) lub przez Internet (wymaga to podpisu elektronicznego).

Decydując się na chwilowe zaprzestanie działalności trzeba w CEIDG-1 zaznaczyć datę:
  • od której następuje zawieszenie, oraz
  • przewidywaną datę jej wznowienia.
Istotne jest, by data zawieszenia wpisana do wniosku była późniejsza niż dzień jego złożenia.

fot. nito - Fotolia.com

Jakie są obowiązki przedsiębiorcy w trakcie zawieszenia działalności?

Osoba która zawiesza działalność nie musi o tym informować ani urzędu skarbowego, ani ZUS-u. Zajmuje się tym instytucja, w której został złożony formularz CEIDG-1.


W trakcie zawieszenia przedsiębiorca ma pewne prawa i obowiązki

Osoba która zawiesza działalność nie musi o tym informować ani urzędu skarbowego, ani ZUS-u. Zajmuje się tym instytucja, w której został złożony formularz CEIDG-1. Zgodnie z obowiązującymi regulacjami w trakcie zawieszenia przedsiębiorca nie może wykonywać działalność gospodarczej oraz osiągać z niej przychodów. Oznacza to, że nie jest możliwa sprzedaż towarów i wykonywanie usług, a co za tym idzie wystawianie z tego tytuły faktur.

Należy jednak pamiętać, że w trakcie zawieszenia przedsiębiorca ma m.in. możliwość:
  • wykonywania wszelkich czynności niezbędnych do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów,
  • przyjmowania należności lub regulowania zobowiązań, które powstały przed datą zawieszenia działalności,
  • sprzedaży środków trwałych i wyposażenia,
  • uczestniczenia w postępowaniach sądowych, podatkowych i administracyjnych związanych z działalnością gospodarczą wykonywaną przed zawieszeniem.
Dodatkowo w czasie zawieszenia przedsiębiorca może zostać poddany kontroli skarbowej na zasadach przewidzianych dla osób prowadzących działalność gospodarczą. Zobowiązany jest także do wykonywania wszelkich obowiązków wynikających z przepisów prawa.

Zawieszenie firmy to zarówno zalety, jak i wady

W okresie zawieszenia działalności gospodarczej przedsiębiorca może liczyć na pewne ulgi finansowe, a także udogodnienia podatkowe. Nie musi bowiem płacić zaliczek na podatek dochodowy, ani składać deklaracji VAT. Nie ma także obowiązku opłacania składek na ubezpieczenie zdrowotne i społeczne.

Przydatne linki:
- Własna firma
- Niezbędnik firmowy


Pomimo zawieszenia należy jednak płacić podatek od nieruchomości posiadanej w związku z prowadzeniem działalności gospodarczej. Dodatkowo jako, że przedsiębiorca zostaje wyrejestrowany z ZUS-u to okresu zawieszenia nie liczy się do lat pracy uprawniających do emerytury. Co więcej po 30 dniach, które upłyną od zapłaty ostatniej składki traci się prawo do świadczeń zdrowotnych.

Zła informacja jest również taka, że w trakcie zawieszenia mija okres uprawniający do opłacania małego ZUS-u. W tym kontekście trzeba pamiętać, że jeśli okres uprawniający do preferencyjnych składek skończy się w trakcie zawieszenia działalności, to nie ma obowiązku informowania o tym ZUS-u. Przejście na duży ZUS następuje bowiem dopiero po wznowieniu funkcjonowania firmy.

W sytuacji, gdy przedsiębiorca postanowi wrócić do prowadzenia działalności musi złożyć formularz CEIDG-1 (identycznie jak przy zawieszaniu firmy). A co się stanie jeżeli nie zdecyduje się na to przed upływem 24 miesięcy licząc od dnia zawieszenia? Urzędnicy dadzą przedsiębiorcy 30 dni na złożenie odpowiedniego wniosku. Jeśli nie dotrzyma tego terminu, firma może zostać wykreślona z ewidencji.

Arkadiusz Caryk, redaktor

oprac. : eGospodarka.pl

Zobacz także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

REKLAMA

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo:

MENU
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.